Освітній процес у таких класах може організовуватися одним або кількома вчителями, зокрема вчителями-предметниками.
Міністерство освіти і науки України оновило Положення про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи. Відтепер такий клас може бути створений у будь-якій початковій школі, а не лише у філії опорного закладу.
Документ узгоджено із Законом України «Про повну загальну середню освіту». Це наказ МОН від 27 травня 2021 року № 588 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 05 серпня 2016 року № 944», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17 червня 2021 року за № 807/36429.
Згідно з Положенням, клас-комплект об’єднує учнів різних років навчання (класів), зокрема осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають початкову освіту відповідно до освітньої програми, яка враховує особливості організації навчання таких учнів.
Класи-комплекти створюються у зв’язку з демографічною ситуацією, коли один або декілька класів у початковій школі не можуть бути створені, навіть з мінімальною наповнюваністю 5 учнів. При цьому гранична наповнюваність класів-комплектів становить не менше 5 та не більше 12 осіб.
Освітній процес у таких класах може організовуватися одним або кількома вчителями, зокрема вчителями-предметниками. Можуть використовуватися технології дистанційного навчання. Навчальні заняття в класах-комплектах за можливості проводяться з одного предмета, з інтегрованим змістом навчального матеріалу.
! Утворення з’єднаних класів не є обов’язковим. Рішення про це ухвалює школа. Згідно зі статистичними даними, у 2020/2021 навчальному році було створено 1458 класів-комплектів, з них у сільській місцевості – 1014.
Під час створення таких класів обов’язково мають враховуватися освітні потреби учнів, у тому числі особливі освітні потреби, і можливість школи забезпечити освітній процес для учнів різних років навчання на належному рівні.
Утворення класів-комплектів дозволяє дітям навчатися у найбільш наближеній школі, на денній формі, тобто у постійній взаємодії з учителем. Для дітей з особливими освітніми потребами, які проживають у сільській місцевості, це особливо важливо, оскільки лише на денній формі вони можуть отримати корекційно-розвиткові заняття, працювати з асистентом.