Таким чином, учні, які оберуть професійні коледжі, зможуть швидше освоїти потрібні професії та вийти на ринок праці, тим самим скоротивши час, витрачений на здобуття освіти
З 2027 року Міністерство освіти та науки України (МОН) планує запровадити значні зміни у системі шкільної освіти. Одним із ключових елементів майбутньої реформи стане перехід на 12-річне навчання у школі, що означає збільшення часу навчання у середній школі на один рік. Таким чином, учні навчатимуться не 11, як було заведено раніше, а 12 років. Ця зміна торкнеться системи старшої профільної середньої освіти та відкриє нові можливості для учнів.
Докладніше про те, школярам додали ще один рік навчання, інформує 24 Канал.
Щоб підготуватися до масштабних змін, з 2025 року МОН почне впроваджувати пілотні проєкти, які допоможуть апробувати нові освітні моделі. Як пояснив міністр освіти та науки України Оксен Лісовий під час обговорення реформи, метою цих змін є створення умов, за яких випускники шкіл приходитимуть до університетів з більш глибокими та усвідомленими знаннями, які краще готові до подальшого навчання.
Пілотний проєкт дозволить виявити сильні та слабкі сторони нової моделі та внести необхідні корективи перед повсюдним впровадженням нововведень. Це дозволить адаптувати систему під реальні потреби учнів та освітніх закладів.
Основна причина переходу на 12-річне шкільне навчання полягає у необхідності підвищення якості підготовки учнів до вступу до вищих навчальних закладів та подальшої професійної діяльності. За словами міністра Оксена Лісового, реформа спрямована на те, щоб учні могли краще визначитися із напрямом своєї подальшої освіти вже на стадії старшої школи. Для цього їм буде надано вибір профілю навчання відповідно до особистих інтересів та здібностей.
Із запровадженням нового формату освіти, випускники 9 класів зможуть обирати між академічним ліцеєм чи професійним коледжем. Це рішення дозволить учням зосередитись на тих дисциплінах, які вони вважають найбільш важливими для своєї майбутньої кар’єри, та отримати більш спеціалізовані знання.
З 2027 року, коли реформа набуде чинності, учні, які йдуть у 10 клас, зможуть обрати між академічними ліцеями та професійними коледжами. У цих навчальних закладах вони отримуватимуть профільну освіту за новими стандартами. Такі стандарти передбачають як загальні базові предмети, і поглиблене вивчення окремих дисциплін. Учні також матимуть можливість вибирати частину предметів для вивчення, що забезпечить більш індивідуальний підхід до кожного учня.
Академічні ліцеї будуть орієнтовані на тих, хто планує продовжити навчання в університетах та обрати академічну чи наукову кар’єру. У таких ліцеях навчальні програми будуть орієнтовані на поглиблене вивчення окремих предметів, які учні можуть обрати залежно від майбутніх планів.
Професійні коледжі, у свою чергу, нададуть учням можливість отримати початкові професійні навички та швидше вийти на ринок праці. Ці заклади пропонуватимуть програми, які готують фахівців із затребуваних професій.
Одним із ключових нововведень стане запровадження так званого адаптаційного року, який розпочинатиметься з 10 класу. Це додатковий рік навчання покликаний допомогти учням краще адаптуватися до нових умов, засвоїти базові знання та визначити для себе найцікавіші та найзначніші предмети для подальшого поглибленого вивчення. Такий підхід дозволить учням уникнути стресу, пов’язаного з вибором профілю, та забезпечить більш плавний перехід до старшої школи.
Програми у старшій профільній школі будуть поділені на ядро — базові предмети, обов’язкові для всіх учнів та компоненти поглибленого вивчення. Цей підхід забезпечить універсальність освіти, одночасно дозволяючи кожному учневі зосередитися тих дисциплінах, які йому найцікавіші. За словами міністра, мета цієї реформи — допомогти учням стати більш усвідомленими та самостійними у виборі майбутнього.