Як же нам допомогти своїм дітям рости творчими особистостями? Ось декілька порад від експертів.
Саме творчість допоможе дитині пробувати, робити спроби, вирішувати, експериментувати.
Як же нам допомогти своїм дітям рости творчими особистостями? Ось декілька порад від експертів.
Не забороняти фарбувати і прикрашати!
Батьки люблять все зіпсувати. «Акуратніше малюй, не брудни одяг!» Ні! Брудни, не відволікайся на одяг, одяг – це дурниця, коли малюєш і розфарбовуєш. Головне – творити.
Це, звичайно, в розумних межах. Нарізати «локшиною» мамині французькі шарфи можна сміливо заборонити, але тоді запропонувати щось натомість – те, що можна нарізати «локшиною». Не кажіть «Не малюй на шпалерах», всі діти люблять малювати на шпалерах. Заздалегідь домовтеся, що завісите шпалери великими листами розмальовок (їх можна роздрукувати з Інтернету або відразу придбати модні плакати-розмальовки), а на двері приєднайте дошку-мольберт, наприклад.
Якщо не відволікати і не забороняти, дитина зрозуміє, що пробувати МОЖНА.
Допомагати художнику!
Зробіть все, щоб дитині було зручно малювати, розфарбовувати. Обладнайте робоче місце, одягніть на маленького художника фартух і нарукавники, підкладіть клейонку на стіл, якщо боїтеся, що він забрудниться. Якщо будете фарбувати великі «полотна» на підлозі, застеліть підлогу.
Дитина відчує, що її творчість комусь потрібна і цікава.
Не повертати «з небес на землю»
«Піраміда з каструль? Так не роблять! Візьми кубики, з них належить робити піраміду». «Що ти намотала шарф на голову? Так не носять!» Носять, будують з каструль і розфарбовують жирафа в бузковий, а мишку – в зелений. Дайте можливість спробувати і самовиразитися. А раптом перед вами майбутній модельєр, будівельник чи абстракціоніст? «Завиральні» ідеї не раз рятували людство і прославляли геніїв. Нехай дитина повірить у себе та свої ідеї. Це важливо не тільки для творчості, але і для самооцінки.
Включати фантазію завжди і скрізь!
У вас біля дверей цілий склад брудних палиць (чарівних посохов і шпаг)? Відмінно. Ви ростите фантазера. Гуляєте в парку – зберіть колючі каштани, змайструєте з них їжачків або чоловічків. Восени зберіть листя. Взимку ліпіть дивовижних сніговиків, а не класичних снігових баб. А на що схожі хмари на небі? А як каже поїзд, коли їде? А давай придумаємо смішні імена всім твоїм іграшкам, давай розфарбуємо цих котиків в незвичайні кольори, давай домалюємо в книжці з завданнями те, чого бракує… Спробуйте також пограти з дитиною у «Театр на столі». Вона зможе приміряти на себе різні ролі, спробує проговорити діалоги з різними інтонаціями, а може, і вигадає свою казку!
Форми? Тільки невизначені!
Це стосується малюків. Найкращими іграшками зазвичай стають м’ячики, колечка, кубики – щось, з чого можна побудувати, створити. Ліжечко для пупсика теж краще сконструювати з подушечок і коробочок. Будинок для ляльок можна побудувати з великої картонної коробки, а фіранки на вікна вийдуть з целофанових пакетиків. З завдань на папері вибирайте ті, де треба домалювати, з’єднати точки, продовжити, придумати…
Фарбувати всією родиною
Найкраща мотивація для дітей всіх часів і народів – приклад мами з татом. Якщо діти побачать, як ви у вихідний день малюєте натюрморти або розмальовуєте полотна Ван Гога і вам це подобається, вас творчість тішить і заспокоює, діти теж візьмуть в руки олівці.
Починати з розмальовок
Буває, що діти бояться білого аркуша паперу. Звикаючи в садку або в школі отримувати чіткі завдання, діти не знають, з чого почати, якщо завдання немає, тобто свобода творчості їх лякає. В цьому випадку допоможуть здорово розмальовки – наприклад, серія книг про кошеня Шмяка.
Саме розмальовки привчать тримати олівець, вибирати колір, форму і триматися в контурах. А потім можна і на білому аркуші паперу «розвернутися» і почати вільно творити!
До речі…
Чому розмальовки розвивають?
- Вони вчать структурувати. Дитина дізнається різні форми, кольори.
- Вони допомагають тренувати координацію рухів – рука стає твердою, пальчики вчаться тримати олівець в межах контурів.
- Вони вчать концентруватися, бути посидючим і уважним.
- Вони допомагають висловлювати емоції, коли дитина вибирає кольори.
- Кольоротерапія. Деякі кольори заспокоюють, інші – будять і піднімають настрій.
- Вони вчать доводити справу до кінця. Поки не дофарбуєш всю картинку, не дізнаєшся, що вийде.
- Вони вчать виконувати завдання за правилами (особливо, якщо задані кольори, якщо розфарбування по цифрам, по буквах, по прикладам).
- Вони формують смак. Дитина вчиться підбирати кольори так, щоб предмети на картинці виглядали красиво.