Більшість досвідчених вчителів звільняються з роботи «в нікуди». І тільки тоді починають замислюватися про подальше працевлаштування.
Вчителі звільняються з різних причин. Але головна з них: «Більше не можу». Що саме робить працю вчителя непомірно тяжкою, безглуздою і навіть принизливою?
Перевантаження
Вчитель початкових класів – неминуче класний керівник. Він відповідає за дітей з першого до останнього уроку і знаходиться в школі від дзвінка до дзвінка.
Перерви – це період підвищеного навантаження, бо вчитель несе відповідальність за життя і здоров’я дітей. Як правило, на вчителя початкових класів, окрім основних предметів, покладається трудове навчання, фізкультура, малювання, музика, декілька занять з позаурочної діяльності. Дуже рідко вдається уникнути днів, коли вчитель не веде всі уроки з першого по останній. В такі дні вчитель просто падає з ніг. Всупереч розповсюдженій думці, що більшість вчителів намагаються взяти якомога менше навантаження, зазвичай, їм це не вдається.
Оформлення документів і звітність
Дані на учнів заповнюються «по повній схемі» в декількох місцях. Це забирає багато часу. Не зрозуміло, кому потрібні номери ІПН, страхових полісів і всілякі «параметри батьків».
Довідки, звіти, аналітичні записи, аналіз конкретних робіт, списки учнів з адресами і без адрес – кількість документації, яку треба постійно заповнювати, виходить за всі розумні межі. Безліч абсолютно формальних документів оформлюється по техніці безпеки.
Підготовка до занять
Учитель початкових класів готується до кожного заняття. Він не може підготувати одне заняття для двох або трьох класів. У нього тільки один клас. В середньому, на підготовку до кожного уроку потрібно не менше половини тривалості заняття. Прикро, що на цю, дійсно важливу роботу, завжди не вистачає часу. Підготовка до уроків, як правило залишається на вечірній і нічний час.
Олімпіади та конкурси
Діти повинні брати участь в різних конкурсах і олімпіадах. От тільки їх стало занадто багато. А це значить, що треба реєструвати дітей на сайті. Часто буває так, що сайт зроблений криво, батьки не можуть на ньому зареєструватися і все доводиться робити вчителю. Ще не встигли надійти результати конкурсу, а вже потрібно писати по ньому звіт. Потім треба скласти підсумковий звіт по всім конкурсам і олімпіадам, де треба описати сам конкурс, хто в ньому взяв участь та хто став переможцем. Потрібно роздрукувати всі грамоти і сертифікати для додатку до документів на атестацію, завірити у директора і роздрукувати.
Курси перепідготовки
Всі вчителі повинні підвищувати свою кваліфікацію. Всіх у добровільно-примусовому порядку направляють на курси. Треба підвищувати кваліфікацію? Треба. Тільки на курсах, як правило, розповідають давно всім відомі речі. Знайти заміну учителю, який іде на курси – проблема. Нікому замінювати: всі вчителі початкових класів мають свої класи і завантажені повністю.
Позаурочна діяльність
Слово «позаурочна» – це фікція. Насправді всі діти сидять в класах, як гудзики на сорочці. Вчителі чудово розуміють, що позаурочна діяльність є основною причиною перевтоми як дітей, так і вчителів.
Виховна робота
Всі складнощі виховної роботи полягають в тому, що на неї немає часу. Складеш всі плани з виховної роботи, напишеш сценарії заходів, підведеш підсумки, опишеш роботу з кожним учнем окремо і з батьками, напишеш усі звіти. Ось і вся виховна робота. Поговорити з дітьми ніколи. А якщо не напишеш і приділиш час дітям, то на педраді скажуть: «Подивіться на цього вчителя. Він зовсім не веде виховної роботи. У нього в документах безлад. Вчитель, Вам не соромно? »
Надмірна відповідальність
Вчитель відповідає за дітей. Нібито все правильно. Однак умови з кожним роком стають чимдалі гіршими. Діти приходять з низькими комунікативними навичками, кількість дітей в класі для початкової школи занадто велика. Наприклад, на сходах вчитель не може бачити весь клас. Складно стежити за учнями на прогулянці. Дитина йде в туалет, замість цього катається на перилах і ламає руку. Ведеш дитину в медпункт, в класі відбувається бійка з усіма наслідками, пішов до директора – і серце не на місці.
Спілкування з дітьми та батьками
На жаль, чимало батьків і дітей сприймають вчителя не інакше, як прислугу. «Навіщо моїй дитині математика?» – виголошує тато і логічні здібності дитини починають деградувати. Батьки не відчувають себе зобов’язаними давати дитині повноцінну освіту, діти не відчувають себе зобов’язаними вчитися.
Хвороби і лікування
Йти на лікарняний? А на підміну виходити кому? Якщо пішов на лікарняний, готуйся наздоганяти пройдений повз дітей матеріал. Ось і тягнуть з лікуванням від одних канікул до інших. Якщо щось серйозніше, то тільки в літні канікули. Більшості батькам не вистачає елементарної культури, щоб не приводити хворих дітей в клас, тому всякі інфекція літають по класу, дістається і вчителям.
Літній відпочинок
Так, відпустка велика. От тільки після літнього пришкільного табору хочеться ще тиждень лежати в ліжку і не ворушитися. А з середини серпня знову на барикади – готувати клас, писати плани, списки… Звичайно, відгуляти відпустку повністю – не вдається.
Приниження і образи
Цю причину звільнення вчителі зазвичай називають останньою. Образа йде з усіх боків: батьки, адміністрація школи, ЗМІ, художні твори, діти. Однак відчувається, що вона є базовою, фундаментальною, хоча і глибоко прихованою в їхній свідомості.