facebook

За які порушення поліцейські вимагатимуть хабар-експерт

За які порушення поліцейські вимагатимуть хабар-експерт

16 лютого Верховна Рада України проголосувала за істотне збільшення штрафів для водіїв, пішоходів і велосипедистів. Так, за перевищення швидкості більше як на 50 км за годину водії раніше отримували штраф на 510 грн, тепер він становитиме-3400 грн. За перевищення швидкості більше як 20 кілометрів на годину передбачили штраф 255 грн.

Штрафи для пішоходів і велосипедистів збільшили у п’ять разів. Тепер вони варіюватимуться від 255 гривень до 850 гривень,-говорить  експерт із питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв. Він розповідає, хто має фіксувати порушення учасників дорожнього руху.

Чи не повернуться наші водії й патрульні до старої практики—коли нелегально даватимуть половину суми штрафу? Яка ймовірність такого?

Якщо в цілому ми говоримо про штрафи, то незначне підвищення на “стандартне” порушення абсолютно ніяк не вплине. Існує вірогідність, що це стосуватиметься порушень за керування у стані алкогольного сп’яніння. За такі порушення істотно збільшили штрафи. Існують дві причини. По-перше, маленька заробітна плата поліцейських, яка становить 13 тисяч гривень. По-друге, велика спокуса, аби отримати практично таку ж суму з водія, який намагається уникнути відповідальності через хабар.

Підтримай нашу сторінку в Facebook.

За створення аварійної ситуації передбачили штраф 1445 грн. Це звинувачення доволі сумнівне. Часто ним зловживали співробітники ДАІ в час міліції. Чи не буде так цього разу? Яка ймовірність, що поліція не буде зловживати цим задля збільшення плану по штрафах?

Чесно кажучи, ця практика взагалі не поширена серед поліції. В Україні за створення аварійної ситуації передбачили 1445 гривень штрафу для водіїв. Найцікавіше, що за створення аварійної ситуації велосипедистами та пішоходами теж збільшили штраф до 850 гривень. Для водіїв встановили не тільки штраф, але й позбавлення права керування. Воно не працює за однією причиною, оскільки створення аварійної ситуації завжди передбачає наявність постраждалого. Він повинен довести, що для нього створили таку ситуацію. Сам факт доказу аварійної ситуації дуже проблематичний.

Водіння без водійського посвідчення обійдеться від 425 грн до 20 тис. грн. Чому така велика різниця? Наскільки справедливо встановлювати такий великий штраф?

Це дуже правильне рішення. Якщо провести тотальну перевірку всіх водіїв, то одразу стане відомо, кого позбавили права керування транспортними засобами. На сьогодні велика кількість таких водіїв досі керує автомобілями. Незначний штраф, який наразі діє, не є стримуючим фактором. Але й вірогідність того, що водія зупинить поліція і з’ясує, що його позбавили права керування, теж дуже мінімальна. Торік в Україні виявили рекордсмена, якого десять разів зупиняла поліція. Щоразу він перебував нетверезому вигляді за кермом. І все одно він продовжував керувати автомобілем. Тому цієї суми штрафу замало. Якщо людина позбавлена права керувати транспортними засобами, то вона не повинна сідати за кермо. А якщо водій це зробив, то для нього мають настати найтяжчі наслідки відповідальності.

Істотно зріс штраф за водіння в нетверезому стані. Як думаєте, справді пяних за кермом поменшає?

Звичайно, що ні. На те існують дві причини. По-перше, в Україні 99 % водіїв не мають поняття про те, що штрафи та санкції збільшили. Тобто люди не слідкують за цими моментами та нововведеннями. По-друге, водії також не слідкують за змінами в правилах дорожнього руху. Вони отримали право керування і потім щодня продовжують спокійно сідати за кермо. З цієї точки зору, це не буде стримуючим фактором.

Експерт розповів, чому після підвищення штрафів аварій не поменшає

Можливо, варто було б кримінальну відповідальність вводити за поїздки в нетверезому стані?

На сьогодні законодавство чітко розділяє два моменти. Для водіїв у стані алкогольного сп’яніння передбачили адміністративну та кримінальну відповідальності. Адміністративна відповідальність передбачена для водіїв, які перебувають п’яними за кермом або потрапляють в ДТП з постраждалими. Якщо ж водії скоюють ДТП у стані алкогольного сп’яніння і є постраждалі середньої тяжкості або загиблі, то за це передбачена кримінальна відповідальність. Законодавство вже дуже серйозно це все посилює. Є низка статтей, які пом’якшують кримінальну відповідальність. Припустимо, пом’якшення покарання, амністія або помилування. Тому прирівняли цей вид проступка до корупційних дій. Скажемо так, що не можна пом’якшити покарання, якщо людина не відбула половину терміну. У деяких моментах такий порушник має відсидіти дві третіх терміну, а після того можуть розглядати варіанти або помилування, або амністії.

Ви в попередніх наших розмовах згадували про проблему автошкіл—коли вони фактично продають права водіям. Можливо, варто було б з цього почати наводити лад? Або штрафувати такі автошколи?

Насправді тут потрібно вирішувати все на законодавчому рівні і такі законопроєкти розглядали. Вони були спрямовані на те, щоб імплементувати норми Європейського Союзу, а саме підготовки та допуску водіїв. Комітет з транспорту, через які проходили обидва законопроєкти, їх не підтримав. Він вирішив відправити їх на дорозгляд і тому питання залишилося невирішеним.

Чи не здається вам, що влада замість сприяння виконанню правил дорожнього руху робить все, аби водії їх порушували частіше? Наприклад, нелогічно організовує рух, не дублює знаки розміткою, ставить мало знаків, не повторює після перехресть важливу інформацію щодо швидкості й умов безпеки.

Це недосконалість нашого законодавства. Встановленням знаків і розміткою поліція не займається. Питаннями організації дорожнього руху займається власник дороги. До прикладу, в Києві-це місцева влада. Вона вирішує, де встановлювати відповідний знак, де односторонній або двосторонній рух. В Україні немає єдиного органу, який має все це забезпечувати. Повна відсутність координації між усіма гілками влади з організації забезпечення дорожнього руху призводить до таких наслідків. У Києві є 40 місць на дорозі, де встановлені знаки, які забороняють зупинку чи стоянку. Але встановлення цих знаків абсолютно не узгоджується з вимогами національного стандарту, який приписує випадки, де ці знаки можна встановлювати. Раніше Державтоінспекція слідкувала за цим, а зараз поліція не слідкує.

Чому штрафи не вплинуть на аварійність на дорогах?

Така практика існує в усьому світі. Якщо намалювати графік, то сьогодні існує тенденція збільшення штрафів. Водії починають обережніше ставитися до тих порушень, де збільшили штрафи. Потроху показник аварійності починає знижуватися. Так відбувається впродовж двох-трьох місяців. Потім всі перестануть про це говорити і показник аварійності повернеться на те місце, де був раніше. Ще ніколи підвищення штрафів не давало результат зниження аварійності.

Ввели штрафи і для пішоходів у розмірі 255 грн і для велосипедистів—680 грн. Чому такі маленькі?

Порівняно з тим, що раніше штраф становив 51 гривню, то це вже досить великий штраф. Штрафи збільшили від 255 гривень до 850 гривень. Штраф на суму 255 гривень передбачили, якщо є факт порушення. Якщо пішохід або велосипедист перебував у стані алкогольного сп’яніння, то штраф уже збільшують до 340 гривень, а якщо ще створив аварійну ситуацію, то отримуємо максимум-850 гривень. Як поліція це все реалізовуватиме, поки невідомо. У нас поліція не приділяє увагу пішоходам та велосипедистам взагалі.

Хто має фіксувати порушення велосипедистів і пішоходів?

Це має здійснювати виключно поліція. В автоматичному режимі, на жаль, це поки здійснити неможливо.

В Україні у водійських посвідченнях з’являться нові позначки. Вони вказуватимуть на обов’язок водія користуватися окулярами, контактними лінзами, пов’язкою на оці, слуховим апаратом або протезом кінцівки. Окрім цього, у посвідченнях зазначатимуть необхідні конструктивні особливості для транспортного засобу та обмеження для водія.

Comments

comments

Жми «Нравится» и получай только лучшие посты в Facebook ↓

За які порушення поліцейські вимагатимуть хабар-експерт