Українці можуть повернути гроші за комуналку: коли можна не платити і що змінить рішення Кабміну
У Кабінеті міністрів вирішили затвердити новий порядок перерахунку вартості комунальних послуг, якщо їх не надають або надають, але не в тих обсягах або не відповідної якості.
Таку постанову вже опублікували на сайті Міністерства регіонального розвитку для громадського обговорення. Сам порядок перерахунку вартості комунальних послуг затвердили ще в 2010-му, але отримати компенсацію досі було практично неможливо.
Чи змінить ситуацію нова постанова і що потрібно для того, щоб комунальники почали дивитися за якістю послуг – розбирався OBOZREVATEL.
Навіщо нам перерахунок?
Перерахунок вартості комунальних послуг дозволяє громадянам не платити зайвого. Наприклад, якщо вам на все літо вимкнули гарячу воду, а оплату за неї нараховують; або ж взимку у квартирі всього +12, а платіжки приходять на 2-3 тисячі; або сміття не вивозять, двір не прибирають – на все це ви має повне право поскаржитися і отримати назад гроші за таку послугу.
Ба більше, можливість перерахунку вартості послуг, якщо вони були надані неналежним чином, дуже важлива для поліпшення якості комунальних послуг по країні загалом. Зараз, коли, наприклад, у будинку холодно, зі скаргами звертаються лише одиниці, а весь шлях до перерахунку може ніхто і не пройти. Якщо ж в українців масово з’явиться можливість без особливих зусиль позбутися платежів за неякісну комуналку – це стане своєрідним запобіжником для підприємств сфери. Постачальникам стане просто невигідно надавати неякісну послугу, адже за неї не отримуватимуть грошей.
Як зараз домогтися перерахунку?
Якщо вас не задовольняє якість якоїсь із послуг від комунальників, передусім варто письмово звернутися до постачальника й зажадати від нього провести обстеження якості послуги та провести перерахунок.
Коли ж ви отримаєте відповідь від постачальника, а переважно постачальники проблем не знаходять, необхідно звернутися в Держпродспоживслужбу, говорить глава департаменту житлово-комунальної інфраструктури Громадської ради при КМДА Олег Попенко:
“Є спеціальний бланк, затверджені умови написання звернення. Після звернення Держпродспоживслужба повинна відреагувати. Тільки тоді створюється комісія разом з постачальником послуги, споживачем, незалежним представником, фіксується відсутність послуги або її погана якість. Після цього настає момент перерахунку. Ось це все, що я описав, простому споживачеві пройти нелегко, адже це дуже громіздкий процес”.
За даними Попенка, за минулий рік у Держпродспоживслужбу по Києву звернулося лише близько 600 осіб зі скаргами на комунальні послуги. Тому експерт упевнений, до останньої інстанції доходять далеко не всі.
Чи можна вирішити ситуацію через суд?
Як стверджує адвокат, старший партнер адвокатської компанії “Кравець і партнери” Ростислав Кравець, на будь-якому етапі громадянин має право зібрати докази, звернутися до суду і в судовому порядку домогтися перерахунку. Але, як показує його особистий досвід, навіть якщо ви домоглися позитивного рішення, на комунальників це може не вплинути:
“У мене є виграний пів року тому суд, але постачальник послуг не хоче здійснювати перерахунки, виставляє мені рахунки. Хоча мені вдалося визнати недійсними самі тарифи. До того ж у мене неодноразово складали акти щодо відсутності прибирання території, невивезеного сміття, поганої якості теплоносія. На жаль, чинна постанова на практиці не працює. Тому що монополісти-постачальники бачать свою безкарність. Немає інституції в державі, яка змусила б їх дотримуватися закону. Постачальники ніякої відповідальності за погану якість послуг не несуть”.
Чи вирішить проблему новий проєкт постанови?
Новий проєкт постанови Кабміну має кілька важливих нововведень. Зокрема, тепер перерахунок можна буде отримати, якщо опалювальний сезон не почався вчасно.
Але, словами Попенка, новий проєкт постанови про перерахунок комунальних послуг не вирішує саму проблему доступності перерахунку для простих споживачів: “Проблема перерахунку – в процедурі, а новий проєкт постанови абсолютно її не змінює. Тому, щоб використовувати цю постанову, потрібно пройти три кола пекла”. Крім того, недоліком проєкту Попенко називає і те, що в ньому не враховується питання самостійного втручання громадян у систему теплопостачання. Хоча зміни цієї системи в одній квартирі впливають на всіх сусідів:
“Десятки, якщо не сотні тисяч квартир по Україні, самостійно винесли батареї на балкон, труби, зробили собі підігрів підлоги з опалення. Коли я працював у комунальній сфері, у мене був випадок, коли людина встановила собі на балконі 4 батареї. Тому що він любив у трусах виходити туди покурити й випити кави. А чотири квартири над ним залишилися без опалення взагалі”.
Як змусити систему перерахунку працювати?
На думку Попенка, необхідно полегшити доступ українців до можливості подавати скарги на якість послуг. Наприклад, сформувати перелік документів, які людина може завантажити, заповнити та надіслати, а не складати самостійно за допомогою юристів. Також необхідно визначити рядки відповіді на скаргу. Так система перерахунку стане більш масовою.
Зі свого боку координаторка житлово-комунальних і енергетичних програм мережі “ОПОРА” Тетяна Бойко впевнена, щоб в українців з’явилася реальна можливість перерахунку вартості послуг, необхідно довести до кінця реформу ЖКГ і ввести нові моделі договірних відносин між постачальником і споживачем: два види індивідуального договору, колективний договір і колективний споживач.
“Перерахунок не запрацює, поки не запрацює ця модель. У договорах буде прописано, хто повинен відповідати за якість послуги на якому етапі. Тоді буде зрозуміло, коли і хто повинен робити перерахунок. Зараз у нас прийнято вважати, що виконавець відповідає за все, але домогтися перерахунку нереально, тому що він завжди знайде іншого винного”.
Кравець у свою чергу підкреслює, для того щоб громадяни в кінцевому підсумку отримували якісну послугу і перерахунок, необхідно ще й посилити контроль за постачальником:
“Необхідно відновити діяльність житлово-комунальної інспекції з відповідними повноваженнями з перевірки якості послуг. Також вважаю, що потрібно встановити штрафи в розмірі 500% від суми переплати, яку постачальник повинен буде сплатити не державі, а споживачам. Це змусить постачальників послуг якісно їх надавати”.
Поки ж новий проєкт постанови не спрощує громадянам можливість доступу до перерахунку послуг, а постачальників не мотивує працювати над якістю. Думки експертів збігаються на тому, що система потребує доопрацювання.