Якщо ви розбити або зіпсувати якийсь товар в магазині? Чи можуть працівники магазину вимагати відшкодувати збиток або все ляже на їхні плечі?
Платити чи не платити
Ситуація, коли ви випадково можете пошкодити або зіпсуєте товар в магазині, може статися з усіма. У вузьких проходах можна зачепити сумкою пляшки з алкоголем, які полетять на підлогу, або ж зіштовхнути “піраміду” з яєць, які теж не вдасться врятувати.
Найчастіше, люди поспішають відшкодувати збиток або ж адміністрація магазину на них тисне, щоб вони заплатили гроші, погрожуючи поліцією і судовими розглядами.
Юлія Матковська, керуючий партнер ЮК «Матковська та Партнери», говорить, що, випадково пошкодивши товар в супермаркеті, ви можете зіткнутися з тиском з боку адміністрації торгової точки, в якій це сталося.
Але важливо пам’ятати: згідно з чинним законодавством про захист прав споживачів, ніхто не має права примусити вас купувати товар неналежної якості, асортименту, та й просто непотрібний вам товар.
«Якщо ви не донесли товар до каси і не заплатили за нього, ризик псування несе власник товару, тобто не ви: в вашу власність він переходить тільки після покупки. Стаття 323 Цивільного кодексу чітко регламентує це, і двох думок з відповідного питання бути не може », – каже Realist.online Матковська.
Підтримай нашу сторінку в Facebook.
Тому не поспішайте сплачувати розбиті товари. До того ж, часто бувають випадки, коли товар ненадійно розставляють продавці, а, іноді, навіть спеціально, розраховуючи на те, що хтось зачепить полку і розіб’є якийсь дорогий продукт.
Є багато норм, в яких прописані правила комплектації магазинів і розстановки товару. Так, найчастіше пляшки в супермаркетах можуть стояти дуже щільно один до одного, а на поличках і зовсім не буде обмежувальних бортиків. В такому випадку покупець не винен, що, витягаючи з полиці один продукт, впустив інші, які посипалися слідом.
Юлія Матковська додає, що часто торгові точки самі порушують існуючі для них правила комплектації. В результаті розстановка товарів відбувається з порушеннями. Деякі такі огріхи видно візуально, наприклад, відсутність обмежувальних бортиків на стелажах з продуктами в скляній тарі.
«У такій ситуації псування товару неминуче, причому адміністрація торгової точки створює для цього всі умови. Природно, не можна вимагати від покупця відшкодування шкоди, заподіяної з вини порушень, допущених персоналом магазину в організації торговельних площі і простору », – пояснила Матковська.
Що робити, якщо наполягають на оплаті
Якщо в магазині все ж наполягають на тому, щоб ви оплатили розбитий товар, обов’язково вимагайте від них скласти акт про нанесення шкоди і надати адміністрацію факти, які, на їхню думку, доводять провину покупця.
Також покупець може зажадати записи камер відеоспостереження, які зачату стають прямим доказом його невинності. По можливості варто залучити свідків і записати їх контакти, на той випадок, якщо справа дійде до суду.
Статтями 1166 Цивільного кодексу України говорить, що той, хто розбив товар в магазині, може за нього не платити, якщо доведе, що шкода заподіяна не з його вини або випадково.
«Якщо адміністрація продовжує наполягати на своєму, запропонуйте скласти акт про псування майна і вирішити питання через суд. Оскільки відшкодувати вартість товару згідно із законом вам належить лише в тому випадку, якщо буде доведено ваш злий умисел у зв’язку з цим. Всі інші вимоги адміністрації просто незаконні », – пояснила Юлія Матковська.
Якщо адміністрація магазину намагається застосувати силу і не випускає вас з магазину або ще щось, нагадайте їм, що такі дії є незаконними.
У тому випадку, якщо це не подіє, просто викликайте поліцію для того, щоб розібратися з ситуацією.
Отже, платити чи не платити за зіпсований товар – вибір за вами. Ви можете відшкодувати магазину збиток, якщо вважаєте себе винним, але якщо ви зробили це випадково, то вашої провини в цьому немає.
Нагадаємо, що ви не зобов’язані цього робити. До того ж, за примус до оплати пошкодженого товару магазину загрожує штраф в розмірі 50 неоподатковуваних податком мінімумів (850 гривень).