Продавець повинен забезпечити свій магазин, чи кіоск, чи навіть ятку засобом безконтактної оплати.
Останнім часом скарги на відсутність оплатити покупки безготівковим способом почастішали. А тому не даєш клієнту право заплатити за товар чи послугу без готівки – плати штраф.
Чи повинен, за законом, продавець обов’язково давати таке право клієнту, розповіли у Сніданку з 1+1.
Декілька днів тому Держпродспоживслужба відзвітувала: українці все частіше скаржаться на продавців, які не дають можливості платити картою. Йдеться і про оплату власне пластиком, і про використання банківських додатків. Тому на сайті Кабінету Міністрів вийшла ціла стаття про те, що продавець таки має забезпечити свій магазин, чи кіоск, чи навіть ятку засобом безконтактної оплати.
Держпродспоживслужба мотивує це посиланнями на декілька документів. Перший – це Закон України “Про захист прав споживачів”. За статтею 17, встановлення будь-яких переваг, застосування прямих або непрямих обмежень прав споживачів не допускається. Відсутність, наприклад, терміналу, встановлює перевагу людини з готівкою над людиною, у якої її немає, але є карта. Крім того, постанова Кабміну від 15 червня 2006 № 833 зобов’язує приймати продавця електронні платіжні засоби.
Закону України “Про платіжні системи та переказ коштів в Україні” встановлює: електронний платіжний засіб може існувати в будь-якій формі, на будь-якому носії, що дає змогу зберігати інформацію, необхідну для ініціювання електронного переказу. Тобто продавцю не обов’язково ставити термінал. Це може бути просто додаток на телефоні чи роздрукований QR-код, який ви скануєте і запускаєте процедуру переказу коштів.
Варто зазначити, що обов’язок цей обов’язковий не для всіх. Виняток один – якщо підприємець працює в населеному пункті, де живе менше 25 тисяч осіб.
Слід зауважити, що ввласники не завжди непокояться через такі начебто дрібниці – безготівковий розрахунок. Особливо в невеликих містах, де люди більше звикли саме до готівки.
Тим часом в Держпродспоживслужбі пояснюють: скаржитись можна. Зразок заяви є на сайті служби в розділі “Захист прав споживачів” – “Якщо ваші права порушено”. Порушникам можуть виписати штраф за статтям двох законів: Кодекс про адміністративні правопорушення встановлює штраф до 85 гривень, а Закон “Про захист прав споживачів” встановлює іншу санкцію – у десятикратному розмірі вартості покупки.