Представники ТЦК не мають повноважень перевіряти документи в українців
Представники Територіальних центрів комплетування не мають повноважень перевіряти документи у громадян, і тим більше їх затримувати, про що розповів повноважений ВР з прав людини Дмитро Лубинець у інтерв’ю NV.
Лубинець висловив свою думку, що у законопроекті про мобілізацію, який Верховна Рада ухвалила 16 січня, є пункти, що порушують норми української Конституції. За його словами, основна проблематика в тому, що державним органам, які напрацьовували зміни, потрібно було показати, що насправді ніхто не запускає мобілізацію після ухвалення цього закону, оскільки мобілізаційні процеси відбуваються в суспільстві давно – війна йде з 2014 року. Повноважений ВР упевнений, що є необхідність зміни підходів, зокрема, більше займатися рекрутингом.
Дмитро Лубенець розповів, що сподівався після реформи військкоматів, буде менше паперової роботи, а у громадян з’явиться довіра до органів ТЦК, оскільки буде виключено корупційну складову.
Проте представник ВР встиг внести свої коригування до законопроекту про мобілізацію, аби не порушувалися конституційні права українців.
— На мою думку, прямі порушення Конституції стосуються того, що у запропонованій редакції законопроекту додавалися додаткові повноваження ТЦК. Я прямо показав, що ТЦК це військові підрозділи. Згідно з нашою Конституцією, військові підрозділи не можуть брати участь в обмеженні прав громадян України, навіть якщо юридично в нас запроваджено військовий статус. Це є пряма норма нашої Конституції. Якщо у нас усі бачать проблеми щодо діяльності саме ТЦК, то чому ми додаємо їм повноваження, щоб вони перевіряли документи? Ми маємо органи, які перевіряють документи громадян України, — це Національна поліція насамперед Державна прикордонна служба, Національна гвардія. Але точно не військові, – зазначив Лубинець.
Також була застереження з боку омбудсмена, що керівник ТЦК своїм рішенням може впливати на те, чи буде громадянин України розпоряджатися своїм майном у повному обсязі чи ні. Він наголосив, що для цього є відповідні органи виконавчої влади.
-Найпоширеніші порушення з боку представників ТЦК – це невідповідність мандатів ТЦК. Це коли вони вимагають перевіряти документи, забирають документи та фізично затримують громадян України. Вони таких прав немає. Особливо обурює, коли працівники ТЦК застосовували фізичну чинність до громадян України. Я не скажу, що скарги на ТЦК є системними, що їх багато, але з такими випадками стикаємося, – сказав Лубинець.
Після звернення громадяна, омбудсмен відкриває виробництво та надсилає всі необхідні запити та моніторингові перевірки. Потім порушують питання на рівні керівництва, коли підтверджується інформація про зловживання правами працівниками ТЦК, щоб стосовно них відкривалося дисциплінарне провадження, і вище керівництво приймало рішення про покарання своїх підлеглих.