День “шалених знижок” 2021 року припадає на п’ятницю, 26 листопада.
Наближається легендарна “чорна п’ятниця”. Ситуація з COVID трохи вирівнялась, кажуть в уряді. Діти у столиці, зокрема, вже від 22 листопада йдуть до шкіл очно. І торгові центри відкриті для всіх щеплених або з ПЛР тестами, заманюючи знижками подекуди до 70%.
Але чи варто їм вірити після тривалого локдауну? Як перевірити самим, наскільки правдиві ці знижки? Ну і чому ця “чорна п’ятниця” таки нагадує про світло в кінці тунелю? Про це 21 листопада йдеться в сюжеті ТСН.Тижня.
До розпродажу року – готові. В магазинах – останні приготування, все аби прийшли і купили.
Стилістка Олена Гілка знає про розпродажі абсолютно все. В її шафі немає випадкових речей – всі речі комбінуються між собою і кожну обирає та купує свідомо.
“У мене є дуже класна відпрацьована схема, якою я керуюся сама, і рекомендую своїм клієнтам, – це списки. Списки, в яких є три колоночки”, – говорить фешн-блогерка і стилістка Олена Гілка.
У першій колонці – те, чого немає в гардеробі. Пальто, куртка або черевики. Те, без чого не обійтися. У другій – не такі важливі речі, наприклад п’яті джинси чи третій піджак. А в третій колонці – так звані “хотілки”: яскравий світшот, без якого точно проживете.
Ще один лайфхак – якщо ви точно знаєте свій розмір, то варто купувати одяг та взуття онлайн.
“Тому що це приходить зі складу, новеньке, складене, ніхто його не трогав, ніхто його не міряв”, – каже стилістка.
А перед тим, як купувати онлайн, простежте за вартістю – скільки річ коштує в українському інтернет-магазині, та кількох іноземних.
У магазинах одягу через карантинні правила покупців і так стало удвічі менше. Тут радіють, що цього року взагалі працюють.
“У нас пропозиції діятимуть і в п’ятницю, і в суботу, мінус 20 на абсолютно весь товар. Це емоушенл-маркетинг. І “чорна п’ятниця” – це більше про ось цю емоцію. І про спонтанний шопінг. А минулого року це було трошечки не про це”, – говорить керівниця відділу PR та маркетингу компанії бренду одягу Ольга Олійник.
Рітейл через минулорічний карантин вихідного дня ледь вижив.
“Купівельна спроможність та кількість людей, у яких є гроші і вони хочуть їх витрачати на одяг, зменшилася, їхній інтерес купувати став більш раціональним, а рітейлерів залишилося стільки ж, а отже боротьба за клієнта збільшилася”,- говорить виконавчий директор великої компанії фешн-рітейлу Павло Савчук.
В торговельних центрах навіть розгорнули вакцинацію усіх охочих. Та головний об’єкт конкуренції магазинів нині – підлітки.
“Вони можуть вас здрайвити піти до ТРЦ, але купівлю все рівно роблять дорослі”,- каже директор торговельно-розважального центру Роман Ємєць.
Але за карантинними умовами, вхід до ТРЦ неповнолітніх без супроводу дорослих заборонений.
“Цього року дуже багато пропозицій для чоловіків, якісь магазини інструментів”, – говорить голова Асоціації рітейлерів України Андрій Жук.
Раніше такого не було. Утім головними стовпами “чорної п’ятниці” і далі лишаються техніка, електроніка, одяг та ювелірні вироби. І продавці в один голос заявляють, що хитрити з цінами не будуть.
“Будуть знижки чесні. Зараз ера мультиканальності і оффлайн, і онлайн рітейл, є конкуренція. І покупці можуть дуже легко перевірити ціни. І якщо якийсь продавець зробить нечесну ціну, то він одразу стане відомим. І тому репутація дуже важлива”, – каже голова Асоціації рітейлерів України.
І хоч скепсис до головного розпродажу року вже сформувався, тих, хто все одно в магазин загляне, вистачає.
Холодильники й телевізори – одні з топпродажів.
“У телевізорах до мінус 40% будуть знижки, в холодильниках, пральних машинках – до мінус 30%”, – каже директорка з маркетингу мережі магазинів електроніки і побутової техніки Оксана Кулікова.
Однак у деяких категоріях товарів є дефіцит. Це ноутбуки і комп’ютери, а також деталі кухонних комбайнів, кавомашин.
“Зараз існує світовий дефіцит техніки, комплектувальних. Тому що виробництва і в Китаї, зокрема, не встигають виробляти в достатній кількості. Є дефіцит чипів, недостатня кількість комплектувальних”, – говорить Оксана Кулікова.
Утім свято шопоголіків взагалі відбувається на тлі планетарного сповільнення економіки – аж в 2,5 раза – всі заробляють удвічі менше. А через зростання цін на енергоносії зросла собівартість будь-якої продукції.
“Товарооборот зростає, але меншими темпами, ніж інфляція. Якщо ми впадемо в рецесію, то наступний рік буде просто страшний”, – прогнозує економіст та банкір Олександр Савченко.
Як не дивно, свято масових розпродажів – то ще й гарні ліки від цієї економічноїзагрози.
“Коли є криза, я кажу бідним людям, щоб відкладали трішки на чорний день. А багатим і середньому класу – витрачайте більше. Чим більше ви витрачаєте, тим більше ви підтримаєте економіку і бідних людей”, – каже Олександр Савченко.
Гроші мають рухатися. І “чорна п’ятниця” – хороший для цього драйвер. Тож попри колір Black Friday цілком нагадує світло у кінці тунелю.