Українка ледве не втратила 20 тис. грн за один дзвінок: шахраї вигадали нову аферу
Шахраї придумали нову схему обману, через яку українка ледь не втратила 20 тис. грн. Аферисти відрекомендувалися співробітниками служби безпеки ПриватБанку і пригрозили заблокувати рахунок, якщо клієнтка не пройде ідентифікацію. Для цього сказали дівчині дотримуватися їхніх інструкцій.
Українка називає причиною того, що зайшла так далеко й поклала трубку лише на останньому етапі переказу коштів, те, що злочинці провели хорошу підготовчу роботу і грали на її страху залишитися без доступу до грошей. Про це написала у своєму Facebook Ганна Медведєва.
Дівчина пояснює, що 2 тижні тому їй зателефонували нібито зі служби безпеки ПриватБанку та запитали, чому вона не пройшла ідентифікацію особи за рахунками. Їй сказали, що мала прийти SMS із банку з інструкцією.
“Я запитала, хто він власне такий і як я можу бути впевнена, що він не шахрай. Він назвався, сказав, що розмова записується, і повідомив мені, що щоб пройти ідентифікацію, мені треба буде в будь-який час до 12 числа в будь-якому банкоматі повставляти всі свої картки і провести якусь операцію з фізичною карткою, типу перегляду рахунку вистачить. Чемно попрощався. Я, звісно, на це його прохання забила і забула”, – розповідає Медведєва.
Вже через 2 тижні Ганні знову зателефонували та відрекомендувалися співробітниками служби безпеки. Як каже дівчина, співрозмовник назвався, сказав номер оператора та почав з’ясовувати, чому процедуру ідентифікації все ще не пройдено.
Чоловік наполягав на тому, що сповіщення від банку з інструкцією було надіслано і має підтвердження, що сама клієнтка точно його отримала. Медведєва каже, що той, хто зателефонував, говорив дуже грамотною українською мовою і використовував юридичні формулювання.
“Я сказала, що вперше чую про ідентифікацію… Він відповів, що якщо не пройду ідентифікацію, мої рахунки заблокують на 17 днів, на кожну картку накладуть штраф у 452 грн, а для розблокування мені потрібно буде звернутись до головного офісу служби безпеки ПриватБанку у Дніпрі особисто. Й адресу в Дніпрі назвав”, – передає Медведєва.
Після цього дівчині запропонували пройти ідентифікацію у телефонному режимі. Співрозмовник пояснив, що для цього клієнтці потрібно буде повідомити приблизні залишки за рахунками, а також сказати, коли були останні транзакції.
Ганна каже, що чоловік назвав їй усі її картки, проте не за номерами. Він сказав вид рахунку та картки. “Тобто він знав моє ПІБ і які у мене відкриті картки. Мене врятувало моє нехлюйство і те, що я забула, що перекинула гроші з рахунку на рахунок і назвала неправильні суми (можливо, врятувало). Він мені подякував і сказав, що переключить на менеджера з ідентифікації. І реально переключив”, – зазначає українка.
За її словами, пограла музика, а потім із нею почала говорити інша людина. Дівчині сказали, що вона ввела неправильні дані під час ідентифікації, а тепер доведеться йти до банкомата й “пхати” в нього картки.
Водночас так званий оператор сказав, що процедуру не можна провести протягом дня, а необхідно одразу. Він послався нібито на постанову Кабінету міністрів і що наразі може заблокувати рахунки на 17 днів. Мовляв, для розблокування Ганні доведеться особисто звернутися до центрального офісу служби безпеки.
“Сказав, що я маю пройти особисту ідентифікацію зараз, тому що він уже увійшов у мій профіль, щоб провести її в ручному режимі та почав процес, і що він може або заблокувати рахунки, якщо я її не пройду, або позначити її пройденою, якщо я ідентифікуюсь у банкоматі. Сказав, що підходить не будь-який банкомат, а лише з двома спрямованими зверху та знизу камерами, і назвав такі банкомати на Борщагівці”, – додала Медведєва.
Дівчину попросили вставити картку в названий банкомат, куди вона і приїхала, а потім ввести PIN-код, подивитися решту та дістати картку. З другої картки псевдооператор сказав, що для аутентифікації потрібно зняти і відразу покласти на свій рахунок гроші – 8 тис. грн.
Дівчина відмовилася це робити, але співрозмовник запевнив, що потрібно зняти двічі по 8 і 4 тис. грн, оскільки у клієнтки ліміт зняття становить 20 тис. грн. “Я його послала ще раз, уточнивши: а як я можу бути впевнена у тому, хто він такий, і попросила сказати мені щось, що знаю тільки я і банк, наприклад номер моєї картки. Він назвав прізвище, ім’я, назвав свій номер, сказав, що дзвінок пишеться, і що він не має права в телефонному режимі повідомляти мені мої кодові слова або номери карток”, – каже Ганна.
Крім того, аферист уточнив, що він не просить дівчину кудись переказувати гроші або називати якусь інформацію, яку працівники банку не повинні просити назвати. Дівчина каже, що сума для неї була відчутною і все виглядало максимально підозріло, тому вона знову таки відмовилася.
Псевдоспівробітник банку перевів дівчину на іншого “оператора”. “Чоловік попросив мене підійти до термінала самообслуговування і покласти гроші на мій рахунок назад. Терміналу поряд не виявилося. Я йому ще “нагнула”, що його співробітник відправив мене до не того банкомата, де немає термінала, і чомусь ще сильніше напружилася (хоча куди вже сильніше). Він сказав мені адресу найближчого термінала”, – розповіла дівчина.
Після цього вона підійшла до термінала. Співрозмовник поінформував Ганну, що їй треба повернути гроші на свою картку, проте через транзитний рахунок. Дівчина сказала, що такої картки не має. Шахрай відповів, що продиктує номер нібито її рахунку, та дав інструкції у банкоматі вибрати опцію “поповнити картку іншого банку”. Після цього дівчина одразу ж “скинула” дзвінок.
У ПриватБанку Медведєвій сказали, що вона ледь не стала жертвою аферистів. “Усе закінчилося благополучно. Але мені не дає спокою думка, звідки шахраї знали, які картки у мене відкриті (номер і ПІБ б’ються по базі ФОПів). А ще мені не дає спокою думка про те, наскільки все було добре підготовлено та реалістично”, – підсумувала Ганна.