facebook

Як учням та вчителям діяти в різних надзвичайних ситуаціях: роз’яснення експерта

В закладах освіти та навколо них часто трапляються надзвичайні ситуації. Саме від умінь та навичок учнів та вчителів залежить їхнє життя та здоров’я. Як учасникам освітнього процесу діяти в різних надзвичайних ситуаціях – читайте у статті.

Джерело: Служба освітнього омбудсмена

У закладах освіти передбачене тренування щодо евакуації учасників освітнього процесу не рідше одного разу на пів року. В Службі освітньго омбудсмена наголошують, що такі навчальні тренування дуже важливі.

Тому експерти підготували орієнтовну схему для вибору алгоритму дій у разі надзвичайних ситуацій у закладі освіти. Це – досвід закордонних фахівців, а також рекомендації українських експертів.

Види надзвичайних ситуацій
Види надзвичайних ситуацій розрізняють за їхнім характером: техногенні, природні, соціальні та воєнні.

Підтримай нашу сторінку в Facebook.

Надзвичайна ситуація техногенного характеру – це транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд тощо.

Надзвичайна ситуація природного характеру – це небезпечне геофізичне, геологічне, метеорологічне або гідрологічне явище, деградація ґрунтів чи надр, пожежею у природних екологічних системах, інфекційною захворюваністю та отруєнням людей тощо.

Надзвичайна ситуація соціального характеру – це протиправні дії терористичного та антиконституційного спрямування, або пов’язане зі зброєю та небезпечними речовинами, нещасними випадками з людьми тощо.

Надзвичайна ситуація воєнного характеру – виникає через застосування звичайної зброї або зброї масового ураження, під час якого виникають вторинні чинники ураження населення.

Що робити у разі надзвичайних ситуацій
Від того, чи правильно працівник(и) або заклад освіти оцінять ситуацію та оберуть відповідний алгоритм дій залежить життя та здоров’я як дітей, так і працівників.

Дії у разі терористичного акту
Законодавство визначає тероризм як суспільно небезпечну діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, вбивств, тортур тощо.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій пропонує наступний порядок дій у разі терористичного акту:

не торкайтеся у транспорті, житлових та громадських приміщеннях або на вулиці нічийних пакетів (сумок), не підпускайте до них інших. Повідомте про знахідку працівника поліції;
у присутності терористів не виказуйте своє невдоволення, утримайтеся від різких рухів, криків й стогонів;
при погрозі застосування терористами зброї лягайте на живіт, захищаючи голову руками, якомога далі від вікон, засклених дверей, проходів, сходів;
використайте будь-яку можливість для порятунку;
якщо відбувся вибух – вживайте заходів щодо недопущення пожежі та паніки, надайте домедичну допомогу постраждалим;
намагайтеся запам’ятати прикмети підозрілих людей і повідомте їх прибулим співробітникам спецслужб.

Дії у разі захоплення приміщення:

зберігати спокій та намагатись уникнути контакту з терористами;
якомога тихіше повідомити правоохоронні органи про терористичну атаку, а також про своє місцеперебування;
не наближатися до дверей та вікон;
чітко виконувати інструкції та команди правоохоронців;
сховати свої документи та візитні картки.

Дії разі евакуації
Евакуація з будівлі закладу освіти необхідна не лише під час пожежі, а й землетрусів, повеней та інших надзвичайних ситуацій, якщо вона є небезпечною для людей, які там перебувають.

Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи визначають, що під час проведення евакуації та гасіння пожежі необхідно:

визначити найбезпечніші евакуаційні шляхи та виходи до безпечної зони у найкоротший строк;
ліквідувати умови, які сприяють виникненню паніки. З цією метою працівникам закладів та установ не можна залишати дітей без нагляду з моменту виявлення пожежі та до її ліквідації;
евакуацію людей слід починати з приміщення, у якому виникла пожежа, і суміжних з ним приміщень, яким загрожує небезпека поширення вогню і продуктів горіння;
дітей молодшого віку і хворих слід евакуювати в першу чергу;
у зимовий час на розсуд осіб, які здійснюють евакуацію, діти старших вікових груп можуть заздалегідь одягтися або взяти теплий одяг із собою, а дітей молодшого віку слід виводити або виносити, загорнувши в ковдри тощо;
ретельно перевірити всі приміщення, щоб унеможливити перебування у небезпечній зоні дітей;
виставляти пости безпеки на входах у будівлі, щоб унеможливити повернення дітей і працівників до будівлі, де виникла пожежа;
у разі гасіння слід намагатися у першу чергу забезпечити сприятливі умови для безпечної евакуації людей;
щоб запобігти поширенню вогню, диму, слід утримуватися від відчинення вікон і дверей, а також – від розбивання скла.

Правила евакуації для дітей:

Не говори – щоб чути вчителя.
Не біжи – щоб не постраждати.
Не штовхайся – щоб не постраждали інші.
Не повертайся – щоб залишатися в безпеці.
Учнів також просять дотримуватися всіх вказівок педагогів та, у разі потреби, на прохання дорослих, допомогти іншим дітям евакуюватися. При прибутті до безпечної зони, не розходитися і залишатися разом із класом.

Правила евакуації для педагогів:

Евакуація здійснюється за відповідним звуковим сигналом, який активує адміністрація або особа, яка виявила пожежу.
Нагадайте дітям про головну мету евакуації, їхню безпека та правила евакуації.
Закрийте двері та вікна.
Перевірте безпечність маршруту для евакуації.
Під час евакуації радять об’єднувати два класи, й під час переміщення один вчитель очолює колону, а інший завершує колону дітей двох класів.
Допоможіть дітям з інвалідністю та маленьким дітям.
Евакуація здійснюється до певного визначеного місця (місце для кожного класу визначається під час тренувальних навчань і не змінюється).
Після прибуття на визначене місце, перевірте наявність усіх дітей за списком.
Залишайтеся зі своїм класом і просіть учнів бути разом, бути усім класом разом, нікуди не розходитися.
Якщо небезпечні умови зникли, здійсніть зворотну евакуацію назад до класів, дотримуючись тих самих правил.

Дії у разі стрільби, вибухів
У разі проведення антитерористичної операції (стрільби, вибухів) рекомендують:

лягти на підлогу обличчям вниз, поклавши руки долонями на потилицю;
чітко виконувати команди співробітників антитерористичного підрозділу уникаючи різких рухів.
Дії у разі перестрілки
Державна служба України з надзвичайних ситуацій пропонує наступні рекомендації у разі перестрілки:

Якщо стрілянина застала вас на вулиці, відразу ж ляжте й озирніться, виберіть найближче укриття й проберіться до нього, не піднімаючись у повний зріст. Укриттям можуть служити виступи будинків, пам’ятники, бетонні стовпи тощо.

Пам’ятайте! Автомобіль – не найкращий захист, тому що його метал тонкий, а пальне – вибухонебезпечне.
За першої нагоди сховайтеся у під’їзді будинку, підземному переході, дочекайтеся закінчення перестрілки.

За першої нагоди сховайтеся у під’їзді будинку, підземному переході, дочекайтеся закінчення перестрілки.

Проводьте заходи для порятунку дітей, за необхідності прикрийте їх своїм тілом. За можливості повідомте про інцидент співробітників поліції.

Якщо в ході перестрілки ви перебуваєте у будинку, – укрийтеся у ванній кімнаті й ляжте на підлогу, тому що перебувати у кімнаті небезпечно через можливість рикошету. Перебуваючи в укритті, стежте за можливим початком пожежі.

Якщо пожежа почалася, а стрілянина не припинилася, залиште квартиру й сховайтеся в під’їзді, далі від вікон.

Дії у разі пожежі
Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом МОН визначається порядок дій у разі виникнення пожежі.

Керуючись ними, працівник закладу та установи, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння або тління різних матеріалів, різке підвищення температури в приміщенні тощо), зобов’язаний:

негайно повідомити про це за телефоном до найближчого пожежно-рятувального підрозділу;
залучити систему оповіщення людей про пожежу;
розпочати самому і залучити інших осіб до евакуації людей з будівлі до безпечного місця згідно з планом евакуації;
сповістити про пожежу керівника закладу та установи або особу, що його заміщує;
організувати зустріч пожежно-рятувальних підрозділів, вжити заходів щодо гасіння пожежі наявними в закладі та установі засобами пожежогасіння.

Керівник закладу та установи або особа, яка його заміщує, що прибув на місце пожежі, зобов’язаний:

перевірити, чи повідомлено пожежно-рятувальний підрозділ про виникнення пожежі;
здійснювати керівництво евакуацією людей та гасінням пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів;
у разі загрози для життя людей негайно організувати їх рятування, використовуючи для цього всі наявні сили та засоби;
організувати перевірку наявності всіх учасників навчально-виховного процесу, евакуйованих з будівлі, за списками та журналами обліку навчальних занять;
виділити для зустрічі пожежно-рятувальних підрозділів особу, яка добре знає розміщення під’їзних шляхів та вододжерел;
вилучити з небезпечної зони всіх працівників та інших осіб, не зайнятих евакуацією людей та ліквідацією пожежі;
у разі потреби викликати до місця пожежі медичну та інші служби;
припинити всі роботи, не пов’язані з заходами щодо ліквідації пожежі;
організувати відключення мереж електро- і газопостачання, систем вентиляції та кондиціонування повітря і здійснення інших заходів, що сприяють запобіганню поширенню пожежі.
У кожному закладі та установі наказом чи інструкцією встановлюється протипожежний режим, що містить порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і спосіб оповіщення учасників освітнього процесу, послідовність їх евакуації, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного та навчального устаткування, вимкнення електроустановок, ліфтів, застосування засобів пожежогасіння тощо з урахуванням особливостей будівлі, її планування, розташування тощо.

Хто має володіти навичками домедичної допомоги
У професійних стандартах вчителів початкових класів та вчителів шкіл, директорів зазначені трудові функції (компетентності), серед яких наявна здоров’язбережувальна компетентність, до якої відноситься здатність надавати домедичну допомогу.

Вміння та здатність надавати домедичну допомогу не формується за один курс навчання, адже знання та вміння, які не використовуються, з часом забуваються, тому навчатися та практикувати вміння потрібно періодично.

Навчання учнів та вчителів діям у надзвичайних ситуація
Статтями 39-42 Кодексу цивільного захисту України визначено, що навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях здійснюється:

за місцем роботи – працюючого населення;
за місцем навчання – дітей дошкільного віку, учнів та студентів.
Додамо, що організація навчання працюючого населення покладається на ДСНС, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, а навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів – на МОН.

Практичне закріплення теоретичного матеріалу здійснюється шляхом щорічного проведення Дня цивільного захисту.

Щороку МОН видає наказ про затвердження плану основних заходів цивільного захисту, у якому передбачено проведення різноманітних заходів, зокрема тренування у закладах освіти. Наприклад, передбачено проведення:

практичного тренування щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації учасників освітнього процесу не рідше одного разу на пів року;
Дня цивільного захисту та Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності у школах;
Тижня безпеки дитини у садочках.
В інших країнах радять проводити 3 протипожежних навчання на рік і як мінімум одне повне тренування з різних видів безпеки за різними видами сценаріїв, у різний час.

Ці тренування варто розглядати як реальні події, без попередження учнів, що навчить діяти та адаптуватися у реальній ситуації. Але перед цим за декілька днів/тижнів варто провести навчання учнів у класах для ознайомлення.

 

 

Comments

comments

Жми «Нравится» и получай только лучшие посты в Facebook ↓

Як учням та вчителям діяти в різних надзвичайних ситуаціях: роз’яснення експерта