Конфіскацію необґрунтованих активів пропонують застосовувати не лише до посадових осіб-корупціонерів, а й на випадки «іншого незаконного походження активів», що про це відомо
Українцям загрожує конфіскація майна та грошей, що відбувається
Конфіскацію необґрунтованих активів пропонують застосовувати не лише до посадових осіб-корупціонерів, а й на випадки «іншого незаконного походження активів». Цією інформацією ділиться Судово-юридична газета.
Поширення правового режиму конфіскації необґрунтованих активів не лише стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування (щодо активів корупційного походження), а й випадків другого незаконного походження активів, зокрема, отриманих від скоєння інших правопорушень, цивільного процесу.
Такий захід передбачено планом реалізації Стратегії повернення активів на 2024—2025 роки, який Кабмін затвердив розпорядженням від 13 серпня 2024 р. № 759-р.
Варто нагадати, інститут визнання необґрунтованих активів в українському законодавстві запроваджено Законом №263-ІХ від 31.10.2019 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та покарання придбання».
Під “придбанням активів” слід розуміти придбання активів особою, уповноваженою на виконання функцій країни або місцевого самоврядування, у належність, а також придбання активів у власність другою фізичною чи юридичною особою, якщо підтверджено, що таке придбання було здійснено за дорученням особи, уповноваженої на виконання осіб або місцевого самоврядування, або особа, уповноважена на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, може прямо чи справді здійснювати такі активи у державному бюджеті.
Отже, пропонується поширити цей механізм і на інші «випадки іншого незаконного походження активів, зокрема отриманих від скоєння інших правопорушень».
Кабмін не конкретизує ці випадки, але зазначає, що при цьому мають бути «визначені шляхи та інструменти щодо розширення сфери застосування цивільної конфіскації з метою попередження визнання відповідних заходів неконституційними та/або оскарження потенційного порушення прав людини до Європейського суду з прав людини».
Також у Плані заходів щодо розроблення та подання Кабінету Міністрів України законопроекту про стягнення у дохід держави активів осіб, причетних до скоєння кримінальних правопорушень та ухиляються від кримінального правосуддя до винесення вироку.
У 2024 році Стратегія містить пункт про вдосконалення національного законодавства щодо здійснення заходів забезпечення кримінального провадження на стадії досудового розслідування з метою забезпечення конфіскації майна, вартість якого відповідає доходам від кримінальних правопорушень (конфіскація вартості), розробка та подання Кабінету Міністрів України законопроекту про механізм забезпечення кримінального провадження. на стадії досудового розслідування, забезпечення захисту прав потерпілого у кримінальному провадженні за рахунок активів обвинуваченого.
Крім того, відповідно до Стратегії та плану передбачені:
розробка та подання КМУ законопроекту про розширення доступу до додаткових джерел інформації, необхідних для ефективного виявлення та розшуку активів, отриманих від корупційних та інших злочинів
забезпечено можливість здійснення АРМА заходів щодо виявлення та розшуку активів шляхом доступу не тільки до автоматизованих інформаційних та довідкових систем, реєстрів та банків даних, але й інших носіїв інформації, визначених суб’єктом звернення до АРМА
введення як заходи забезпечення кримінального провадження припинення операцій (заморожування) у розумінні міжнародних договорів з метою тимчасової заборони передачі, перетворення, відчуження або тимчасового вступу у володіння таким майном, або тимчасового здійснення контролю за ним, необхідності надання повноважень щодо ініціювання такого заходу та визначення переліку державних органів, які мають такі повноваження
розробка та подання КМУ законопроекту про право відповідних органів та/або посадових осіб вчиняти дії, спрямовані на тимчасове позбавлення відповідних осіб права користуватися та розпоряджатися активами у разі виявлення активів, на які може бути накладено арешт, у тому числі з метою їх конфіскації та/або стягнення до доходу держави
залучення міжнародних компаній-провайдерів, які володіють корпоративною інформацією про активи юридичних осіб, фізичних осіб, підприємств у всіх доступних іноземних державах або мають доступ до такої інформації
розробка та видання спільного наказу про внутрішній розподіл повернутих на користь держави активів тощо.